Επιστολή- διαμαρτυρία σχετικά με τη στελέχωση των Δημοσίων Βιβλιοθηκών

 

Αθήνα, 2/8/2016

                                                                                               Αρ. Πρωτ: 3257

Προς:

-        Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων

Κύριο Νικόλαο Φίλη

-        Υφυπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων

Καθηγητή Θεοδόση Ν. Πελεγρίνη

Κοινοποίηση:

-        Γενικό Γραμματέα Υπουργείου Παιδείας,  Έρευνας και Θρησκευμάτων

Καθηγητή Γιάννη Παντή.

-        Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού Τομέων Παιδείας και Θρησκευμάτων, Τμήμα Γ΄- Ανθρώπινου Δυναμικού Βιβλιοθηκών, ΓΑΚ και Εποπτευομένων Φορών, Δ.Δ – Τμήμα Γ.

-        Διεύθυνση Βιβλιοθηκών, Αρχείων & Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης

 

Θέμα: Στελέχωση Δημοσίων Βιβλιοθηκών

H Ένωση Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων & Επιστημόνων Πληροφόρησης (ΕΕΒΕΠ) με την ευκαιρία της υπ’αρίθμ. 126506/Γ1, 29-07-2016 απόφασης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων σχετικά με τις «Αποσπάσεις εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος και στις Δημόσιες Βιβλιοθήκες για το σχολικό έτος 2016-2017», εκφράζει την έντονη ανησυχία και διαμαρτυρία της για τη συνεχιζόμενη υποβάθμιση των Δημοσίων Βιβλιοθηκών. Η παρατεταμένη υποστελέχωση τους από εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό με σπουδές βιβλιοθηκονομίας λαμβάνει πλέον ανησυχητικές διαστάσεις, απειλώντας την εύρυθμη λειτουργία και εν τέλει την ίδια την ύπαρξη των Δημοσίων Βιβλιοθηκών.

Οι Δημόσιες Βιβλιοθήκες, με την αυταπάρνηση των εργαζομένων σ’ αυτές, έχουν καταφέρει να προσφέρουν ένα πολύπλευρο μορφωτικό, επιστημονικό και κοινωνικό έργο,  είναι αρωγοί στο κοινωνικό γίγνεσθαι και ανταποκρίνονται σε μεγάλο βαθμό στην προσπάθεια της κοινωνίας να εξέλθει από την κρίση που μαστίζει τη χώρα μας τα τελευταία χρόνια.

Πάγια θέση της Ένωσης Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων & Επιστημόνων Πληροφόρησης (ΕΕΒΕΠ) είναι ότι η στελέχωση των βιβλιοθηκών απαιτεί βιβλιοθηκονόμους & επιστήμονες της πληροφόρησης με εξειδικευμένη γνώση και αυξημένα προσόντα εκπαιδευμένους από τα τρία ανώτατα εκπαιδευτικά τμήματα της χώρας μας (Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας & Συστημάτων Πληροφόρησης ΤΕΙ Αθήνας, Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας & Συστημάτων Πληροφόρησης ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιο/νομίας και Μουσειολογίας Ιονίου Πανεπιστημίου), ή αντίστοιχα τμήματα του εξωτερικού.

Η υποστήριξη του έργου των Δημοσίων Βιβλιοθηκών με αποσπασμένους εκπαιδευτικούς σε ετήσια βάση, η οποία σημειωτέον μειώνεται από χρόνο σε χρόνο, δεν απεμπολεί την υποχρέωση της πολιτείας να προχωρήσει σε προσλήψεις βιβλιοθηκονόμων στις Δημόσιες Βιβλιοθήκες, προκειμένου να συνεχίσουν να προσφέρουν υπηρεσίες και δράσεις που αφορούν στην εκπαίδευση, στην οικονομία, στην ανάπτυξη και στη δημοκρατική διακυβέρνηση.

Το μέλλον και οι προοπτικές των Δημοσίων Βιβλιοθηκών προϋποθέτει ένα σαφές και διακριτό στρατηγικό σχέδιο εθνικής πολιτικής για τις βιβλιοθήκες, το οποίο θα προβλέπει επαρκή στελέχωση τους, με εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό αυξημένων προσόντων, ορθολογική κατανομή αυτού και ταυτόχρονη ανεύρεση των απαιτούμενων οικονομικών πόρων για την βελτίωση και επέκταση των προσφερόμενων υπηρεσιών.

Καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να μεριμνήσει για την άμεση κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων στις Δημόσιες Βιβλιοθήκες με προγραμματισμό προσλήψεων μόνιμου προσωπικού ειδικότητας βιβλιοθηκονόμων. Λόγω του χρόνου που απαιτεί η διαδικασία αυτή και προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες της τρέχουσας περιόδου, θεωρούμε επιβεβλημένη την αύξηση του αριθμού και & την αξιοκρατική επιλογή αποσπασμένων εκπαιδευτικών στις Δημόσιες Βιβλιοθήκες. Η προσωρινή αυτή λύση, διασφαλίζει την λειτουργία τους, δίνει τη δυνατότητα κάλυψης των επειγουσών υπηρεσιακών  αναγκών τους και ταυτόχρονα αποφεύγονται άστοχες ενέργειες και πρακτικές οι οποίες οδηγούν στην υποβάθμιση τους  καθώς και του έργου που αυτές επιτελούν.

Για το ΔΣ

Η Πρόεδρος

Χρ. Κυριακοπούλου

 

Η Γεν. Γραμματέας

Ρ. Γαϊτάνου

4 Σχόλια
  1. Θεωρώ ότι το συγκεκριμένο κείμενο αποτελείται κυρίως από γενικόλογα. Εάν θέλουμε να κατοχυρώσουμε τα επαγγελματικά μας δικαιώματα και να απαιτήσουμε την πρόσληψη πτυχιούχων Βιβλιοθηκονόμων στις Βιβλιοθήκες (και πόσο μάλλον στην Εθνική!), θα πρέπει να παραθέσουμε τεκμηριωμένα επιχειρήματα, και όχι να λέμε απλά ότι «πρέπει να προσληφθούν Βιβλιοθηκονόμοι», χωρίς να επεξηγούμε το γιατί. Πρέπει να δώσουμε στην κυβέρνηση, στους αρμόδιους φορείς, και στην Κοινωνία ολόκληρη να καταλάβει τι κάνει ένας σύγχρονος Βιβλιοθηκονόμος, τι γνωρίζει, τι μπορεί να προσφέρει και για ποιο λόγο είναι μακράν καταλληλότερος για την πλήρωση θέσεων σε μια Βιβλιοθήκη, έναντι οποιουδήποτε άλλου.

    Ξεχνάμε τις ίδιες μας τις πρακτικές: Ανάλυση κοινότητας. Εάν η κοινότητα στην οποία θέλουμε να απευθυνθούμε (στην προκειμένη περίπτωση το Υπουργείο και όποιοι άλλοι υπεύθυνοι φορείς….) δεν μπορούν καλά καλά να καταλάβουν την Χρησιμότητα μιας Βιβλιοθήκης και το τι μπορεί αυτή να προσφέρει στην κοινότητα που εξυπηρετεί, όταν δεν ξέρουν σε τι διαφέρει ένας Βιβλιοθηκονόμος από έναν Εκπαιδευτικό ή από όποιον άλλο Δημόσιο Υπάλληλο σκοπεύουν να αποσπάσουν στις Βιβλιοθήκες, τότε πρέπει να «βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας» (μεταφορικά εδώ), εξηγώντας τους και κάνοντάς τους να καταλάβουν. Αλλιώς, λέγοντας ότι απλά «πρέπει», χωρίς να δίνουμε ουσιαστικά επιχειρήματα και να εξηγούμε Γιατί, κάνουμε μια τρύπα στο νερό «για τα μάτια του κόσμου»…

    Γιατί, στην σχετικά σύντομη, 21 ετών ζωή μου, έχω καταλάβει ότι αυτό που για εμένα πιθανόν να είναι αυτονόητο, ο άλλος μπορεί να μην το έχει σκεφτεί ή φανταστεί ποτέ και να του φαίνεται εξωπραγματικό.

    Σχετικά με την τελευταία παράγραφο της διαμαρτυρίας, όπου εμείς οι Ίδιοι οι Βιβλιοθηκονόμοι υπονομεύουμε τις θέσεις μας, προτείνοντας ως «προσωρινή» λύση την αύξηση του αριθμού των αποσπασμένων εκπαιδευτικών στις Βιβλιοθήκες, ένα έχω να πω: «Ουδέν μονιμότερο του προσωρινού»…

    Μιλώντας γενικότερα τώρα και όχι μόνο για το θέμα της παραπάνω επιστολής, ας αφήσουμε στην άκρη για λίγο το τι θα θέλαμε να ισχύει και το τι θα έπρεπε να ισχύει, και ας επικεντρωθούμε στο τι συμβαίνει Τώρα. Ας κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε με αυτά που έχουμε και ας προετοιμάσουμε τις συνθήκες για αυτά που θέλουμε να έχουμε και για αυτά που θα έπρεπε να έχουμε…

  2. Pingback: Επιστο&lambda...

  3. Πραγματικότητα μένω άναυδη που ο μοναδικός Σύλλογος που εκπροσωπεί τα επαγγελματικά δικαιώματα των Βιβλιοθηκονόμων που συνεχώς απαξιώνονται από το κράτος συντάσσει και μάλιστα αποστέλλει στο Υπουργείο μια τέτοια επιστολή.

    Αντί να αποτρέψουμε τον παντελώς άδικο τρόπο που τόσα χρόνια το Υπουργείο Παιδείας στελεχώνει τις Δημόσιες Βιβλιοθήκες, την Εθνική Βιβλιοθήκη και τα Γ.Α.Κ. αποσπώντας εκατοντάδες εκπαιδευτικούς που δεν έχουν εκπαιδευτεί για να εργάζονται σε αυτούς τους φορείς, παρακινούμε να αποσπαστούν περισσότεροι καθώς η διαδικασία στελέχωσής τους από εξειδικευμένο προσωπικό απαιτεί χρόνο!
    Μάλλον η ΕΕΒΕΠ δεν γνωρίζει σε πόσο σύντομο χρονικό διάστημα το Υπουργείο αναπληρώνει τους εκπαιδευτικούς που αποσπώνται για να καλύψει μεταξύ αυτών και τα υπόλοιπα χιλιάδες κενά που υπάρχουν στις σχολικές μονάδες.

    Επιτέλους η ΕΕΒΕΠ πρέπει να δράσει δυναμικά ώστε οι απόφοιτοι των τριών Τμημάτων Βιβλιοθηκονομίας να αποκτήσουν επαγγελματικά δικαιώματα και να σταματήσουν αυτά να καταπατώνται απροκάλυπτα.

    Η στελέχωση των Βιβλιοθηκών και των Αρχείων με εξειδικευμένο προσωπικό δεν είναι απλά μια ανάγκη είναι η μόνη λύση αν θέλουμε να έχουμε βιβλιοθήκες που λειτουργούν και όχι να υπολειτουργούν.

  4. Συμφωνώ με την κ. Ολένογλου
    Επίτελους η ΕΒΒΕΕΠ θα πρέπει δυναμικά να διεκδικήσει
    τα συμφέροντα των βιβλιοθηκονόμων Αρχειονόμων και να μην δίνει το πράσινο φως για στελέχωση με εκπαιδευτικούς.
    Καντε κατι σωστό επιτέλους….

Add Comment Register



Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>